Ta strona używa plików Cookies. Korzystając z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Zgadzam się

Dojrzałość szkolna dziecka

Dojrzałością szkolną określa się poziom rozwoju dziecka, niezbędny do podjęcia różnorodnych obowiązków, jakie niesie ze sobą życie szkolne. To jakby moment równowagi pomiędzy wymaganiami szkoły, a możliwościami rozwojowymi dzieci. Na dojrzałość szkolną składa się indywidualne tempo rozwoju dziecka oraz dotychczasowa historia życia. Więcej wie dziecko, które ma swoje ulubione książki, rodzice z nim dużo cztają i rozmawiają, a także kupują gry i zabawki edukacyjne. Należy uświadomić sobie jak ważna jest rola rodziców we wspieraniu rozwoju dzieci i osiągnięcia przez nie dojrzałości szkolnej.

Szkoła jest pierwszym miejscem pracy każdego dziecka. Dobry start w niej pozwoli pierwszakowi radzić sobie z późniejszymi trudnościami oraz szanować siebie i swoje obowiązki. Jest ogromnie ważny dla dalszej kariery dziecka. Wpływa na ukształtowanie się pozytywnego stosunku do szkoły, do nauki i do nauczycieli.
Czy każdy siedmiolatek jest gotów podjąć naukę w klasie pierwszej?

Nie zawsze. Zdarza się, że dzieci o bardzo wysokim poziomie rozwoju intelektualnego nie dają sobie rady z nauką. Pójście do szkoły często wiąże się ze zmianą ich dotychczasowego trybu życia. O tym, czy dziecko sprosta wymaganiom stawianym mu przez szkołę decyduje stopień osiągniętej przez niego dojrzałości szkolnej.

Na pełną gotowość szkolną składają się:

  • dojrzałość szkolna;
  • dojrzałość umysłowa;
  • dojrzałość emocjonalno - społeczna;
  • dojrzałość do czytania i pisania;
  • dojrzałość do matematyki.


Dojrzałość fizyczna

Dziecko jest zdrowe, silne, dobrze zbudowane i ogólnie sprawne ruchowo. Posiada niezaburzoną sprawność manualną i grafomotoryczną oraz koordynację wzrokowo – ruchową. Jest wytrzymałe, zdolne do większych wysiłków, dobrze odżywione, odporne na choroby i zmęczenie. Odpowiednia ilość snu sprawia, że uczeń mniej męczy się czynnościami związanymi z pisaniem, rysowaniem czy wycinaniem.


Dojrzałość umysłowa

Dziecko posiada pewien zasób wiedzy o świecie, o życiu przyrody i ludzi, dobrze orientuje się w najbliższym otoczeniu , a także w środowisku, w którym żyje. Dziecko jest aktywne poznawczo, chce się uczyć zdobywa wiedzę, poznawać nowe zjawiska. Interesuje się czytaniem i pisaniem. Potrafi uważnie ze zrozumieniem słuchać, tego co mówi nauczyciel. Rozumie i spełnia jego polecenia. Dojrzałość umysłowa to umiejętność koncentrowania uwagi na zadaniach. To dzieci , które doprowadzają zaczętą pracę do końca, ponieważ interesuje je wynik końcowy.


Dojrzałość emocjonalno – społeczna

Dziecko jest w znacznym stopniu samodzielne. Łatwo i chętnie nawiązuje kontakt zarówno z nauczycielem jak i rówieśnikami. Posiada umiejętność współdziałania i współpracy w grupie. Jest obowiązkowe, wytrwałe i wrażliwe na opinie nauczyciela. Rozpoczętą prace stara się doprowadzić do końca, pomimo zmęczenia. Dziecko niedojrzałe emocjonalnie z błahego powodu wybucha, złości się, płacze, często jest agresywne. Osiągnięcie dojrzałości emocjonalnej pozwala mu przeżywać pozytywne emocje solidarności, życzliwości i przyjaźni oraz reagować w sposób adekwatny do sytuacji.


Dojrzałość do czytania i pisania

Uczeń umie dokonywać analizy oraz syntezy wzrokowej i słuchowej, niezbędnej w procesie różnicowania kształtów, dźwięków, ich rozpoznawania porównywania i odtwarzania. Posiada orientację przestrzenną i pamięć ruchową czyli umiejętność przetwarzania obrazu graficznego na obraz ruchu. W przedszkolu dziecko rozpoczyna elementarną naukę czytania. Nie oznacza to, że musi nauczyć się w pełni czytać, gdyż tę umiejętność, będzie jeszcze doskonalić przez kolejne lata. Dziecko pojmuje istotę czytania, uczy się rozumienia symboliki liter i pisma oraz dokonuje analizy i syntezy wyrazowej. Przed rozpoczęciem nauki czytania dzieci przechodzą w przedszkolu przez cały system gier i zabaw dydaktycznych, rozwijających procesy poznawcze i percepcyjno – motoryczne, leżące u podstaw czytania i pisania. Program przedszkola nie przewiduje nauki pisania, ale przywiązuje dużą uwagę do ćwiczeń doskonalących sprawność manualną i grafomotoryczną.


Dojrzałość do matematyki

Dziecko rozumie i umie określić stosunki przestrzenne, czasowe i ilościowe w praktycznym działaniu. Potrafi sklasyfikować przedmioty według przeznaczenia, wielkości, kształtu i koloru. Umie dodawać i odejmować na konkretach w zakresie dziesięciu.

Czego należy nauczyć przed pójściem do szkoły?

Oddziaływania wychowawcze należy koncentrować na różnych dziedzinach, w zależności od indywidualnych potrzeb dziecka:

Wyrabianie samodzielności – chodzi nie tylko o kształtowanie umiejętności związanych z samoobsługą (ubieranie się, czesanie, dbałość o estetyczny wygląd zewnętrzny), lecz także o wdrażanie do samodzielnego wykonywania powierzonych zadań. Dzieci wyręczane przez rodziców ciągle coś gubią i nie potrafią się zorganizować. Dziecko samodzielne na ogół dba o własne rzeczy, nie gubi ich i nie rozrzuca.

Kształtowanie wytrwałości i systematyczności - należy zwracać uwagę na to, aby rozpoczęta budowla z klocków lub rysunek został zakończony. Systematyczność dziecka można kształtować przez przydzielanie mu drobnych obowiązków, które trzeba wykonywać stale np. sprzątanie zabawek.

Wzbogacanie wiedzy o świecie, doświadczeń życiowych dziecka, pobudzanie do działania, rozwijanie spostrzegawczości i myślenia. Należy wzbogacać zasób słownictwa i pojęć przedszkolaka, odpowiadać na wszystkie zadawane pytania, w których przejawia się myślenie i ciekawość poznawcza dziecka.

Uczenie prawidłowej wymowy- uczymy dziecko podziału wyrazów na głoski i sylaby, mówimy wyrazy lub  pełne zdania, a następnie prosimy o ich powtórzenie, czytamy opowiadania i bajki. Czytając teksty dostosowane do wieku i potrzeb dziecka dajemy mu przykład prawidłowego budowania zdań i wypowiedzi.


Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej - przy oglądaniu obrazków, poznawaniu liter, zwracamy uwagę dziecka na kształty, które różnicują litery.

Rozwijanie spostrzegawczości słuchowej - uczymy dziecko podziału wyrazów na głoski i sylaby, czytamy bajki i opowiadania.

Rozwijanie zainteresowań książką – czytanie dziecku bajek, pozwala odróżnić dobro od zła, wpływa na tworzenie się systemu wartości.

Nauka liczenia - dobrze przygotowane do nauki szkolnej dziecko przelicza do dwudziestu oraz potrafi dodawać i odejmować w zakresie dziesięciu.

Usprawnianie ręki dziecka - dziecko musi dużo rysować, malować, wycinać, lepić z plasteliny. Ręka nie usprawniona szybko się męczy i boli. Należy ją usprawniać wykonując ćwiczenia manualne i grafomotoryczne.

Nauka zasad kulturalnego zachowania się, kształtowanie postawy życzliwości w stosunku do kolegów, uczenie dziecka, aby używało zwrotów grzecznościowych. Przyzwyczajanie dziecka do stałego rozkładu dnia (zaplanowanie godziny snu, posiłków i zabawy). Kształtowanie pozytywnej motywacji dziecka do nauki. Należy traktować pójście do szkoły, jako coś naturalnego. Nie straszyć, ale opowiadać o swoich przyjemnych wspomnieniach ze szkoły.

Opracowano na podstawie Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.